پاسخ به رایجترین سوالات شما در مورد ریمپ و تیونینگ خودرو
ریمپ یعنی اینکه تنظیمات پیشفرضی ایسیو رو بازنگری و اصلاح کنیم. در این فرآیند،موتور بر اساس شرایط فعلی خودرو مثل کیفیت سوخت ، شرایط محیطی و نیازهای خاص صاحب خودرو تنظیم میشه همچنین بعضی از خودروها بهخاطر محدودیتهای آلایندگی، تنظیماتشون طوریه که باعث کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و حتی گاهی آسیب به موتور میشه. با ریمپ کردن، این محدودیتها رو میشه کمتر کرد یا حتی حذف کرد و ماشین رو با سوختهای موجود و شرایط کشور هماهنگ کرد.
نه، ریمپ هیچ آسیبی به ایسیو و موتور خودرو وارد نمیکنه. در واقع با ریمپ، مشکلات نرمافزاری و عملکردی موتور برطرف میشه و بهینهسازیهای لازم بر اساس شرایط جوی و کیفیت سوخت ایران انجام میشه. با تنظیم کردن موتور، مصرف سوخت کمتر میشه، توان موتور بیشتر میشه و بار و فشار روی موتور کمتر میشه که در نهایت به افزایش طول عمر موتور کمک میکنه.
نرمافزار ایسیو برای هر موتور منحصر به فرده و دو موتوری که از خط تولید میان بیرون دقیقاً مشابه هم نیستن. اما شرکتهای خودروسازی بهخاطر محدودیتهای مالی، زمانی و نیروی کار نمیتونن برای هر موتور تنظیمات دقیق رو اعمال کنن.بهجای اون، یه برنامه کلی میریزن که فقط مطمئن بشن موتور درست کار میکنه همچنین کمپانی های خودروساز ایرانی مجبوره تولید های خودش رو بخاطر پاس کردن استاندارد های آلایندگی یورو 5 با بنزین های اکتان بالا سازگار کنه تا بتونه استاندارد آلایندگی رو پاس کنه این در حالیست که موتور ها طراحی قدیمی دارن و برای تطبیق با شرایط یورو 5 تحت فشار قرار میگیرند و سوختهای جایگاه در بهترین حالت اکتان ۸۱ دارن. به همین دلایل، مپی که کارخونه روی خودروهای ما میریزه، بهینه نیست و ریمپ کردن موجب بهینه سازی و در نتیجه افزایش توان ، کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور میشه.
در ۹۹ درصد از خودروها، برای ریمپ کردن نیازی به باز کردن درب ایسیو نیست و از طریق پورت دیاگ انجام میشه و هیچ نمایندگیای نمیتونه تغییرات اعمال شده رو متوجه بشه، مگه اینکه خود شما اعلام کنید. بنابراین، گارانتی باطل نمیشه.
کسانی که ماشین با استاندارد یورو 5 (همه ماشین های مدل 98 به بالا) دارند: برنامه ایسیو این ماشین ها برای کار با بنزین با اکتان 95 و استاندارد یورو 5 تنظیم شده هست این درحالیست بنزین های موجود در جایگاه ها بنزین یورو 2 با اکتان زیر 80 می باشد و همچنین پایه موتور اکثر موتور های ماشین های داخلی یورو 2 و 4 هست و بزور برای پاس کردن استاندارد های آلایندگی محدود شده اند و دچار مشکلات فراوانی مانند کم بودن شتاب ، تاخیر پدال و ناک هستنئ که همگی با ریمپ قابل حل هست.
کسانی که ماشین با موتور توربو دارند:ماشین های توربو به کیفیت بنزین خیلی جساس هستند و برنامه ایسیو آنها برای کار با بنزین با اکتان 95 و استاندارد یورو 5 طراحی شده هست ولی بنزین های موجود در جایگاه ها بنزین یورو 2 با اکتان زیر 80 می باشد و اگر از مکمل های اکتان گران قیمت استفاده نشود موتور دچار ناک میشود و در صورت بی تفاوتی شما پس از مدت کوتاهی موتور شما رو به نابودی خواهد رفت که این موارد با ریمپ و کالیبر کردن ایسیو با بنزین های جایگاه قابل حل هست
کسانی که علاقه مند ریس و تیونینگ هستند: با ریمپ شتاب خودرو خود را به حداکثر برسانید در سلامت موتور خود را تضمین کنید همچنین هر تغییری در سخت افزار موتور، مثل تغییر اگزوز، حذف کاتالیزور، نصب هدرز، تغییر میل سوپاپ ، تغییر منیفولد و یا تغییراتی در نسبت تراکم نیاز به ریمپ داره تا بهترین کارایی رو بده.
سخت روشن شدن خودرو (کلد استارت)، دیر پایین اومدن دور موتور، نوسان دور آرام، محدودیت سرعت، عملکرد نامناسب گیربکس اتوماتیک، شتاب کم، تأخیر در پاسخدهی پدال گاز، کاهش توان موتور ، ناک ؛مصرف سوخت بالا و دمای بالای موتور
ما برنامه فابریک ماشینتون رو به نام خودتون ذخیره میکنیم. اگه به هر دلیلی از ریمپ راضی نبودید، بدون هیچ هزینهای مپ ماشین رو به حالت اولیه برمیگردونیم. حتی اگه همون روزی که ریمپ کردید، تغییری حس نکردید یا نپسندیدید، ما هیچ پولی بابت ریمپ نمیگیریم و ماشین رو به حالت اولش برمیگردونیم.
وایدبند یک سنسور برای اندازهگیری نسبت هوا به سوخت (AFR) در خودروهاست. برخلاف سنسورهای معمولی اکسیژن (ناروبند) که تنها قادر به تشخیص رقیق یا غنی بودن مخلوط سوخت و هوا هستند، وایدبند میتواند مقدار دقیق این نسبت را در لحظه نمایش دهد. استفاده از وایدبند به ما این امکان را میدهد که مصرف سوخت را در حین حرکت بهصورت دقیق تنظیم کنیم؛ بهگونهای که هم مصرف سوخت پایین بماند و هم شتاب خودرو افزایش یابد. نسبت ایدهآل هوا به سوخت برای هر خودرو حتی با مدل یکسان میتواند متفاوت باشد. بنابراین ریمپی که بدون استفاده از سنسور وایدبند انجام شود، کارایی ندارد. تمامی ریمپهای انجامشده در ریمپ سهند با استفاده از سنسور وایدبند و با هدف دستیابی به بهترین عملکرد خودرو صورت میگیرند.
ناک ، بهخاطر احتراق ناخواسته در موتور اتفاق میفته.وقتی مخلوط سوخت و هوا در مرحله فشردهسازی هستند، باید در زمان مناسب جرقه زده بشه تا احتراق درست اتفاق بیفته. اما بهخاطر ناسازگاری سوختهای داخلی با مپ فابریک، این احتراق زودتر رخ میده که باعث کاهش قدرت موتور و در موارد شدیدتر باعث ذوب یا شکستن پیستون میشه.
1. جرقهزنی عادی:
جرقه در زمان بهینه زده میشود و احتراق بهصورت کنترلشده رخ میدهد، باعث حداکثر بازده و عملکرد موتور میشود.
2. ناک:
احتراق غیرطبیعی و خودبهخودی مخلوط سوخت و هوا بعد از جرقهزنی، که امواج شوک تولید کرده و میتواند به موتور آسیب بزند.
3. احتراق زودرس:
احتراق مخلوط سوخت و هوا قبل از جرقهزنی به دلیل دمای بالا یا نقاط داغ در سیلندر، که میتواند منجر به آسیب جدی شود.
ایسیو یا همون واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU)، یه سیستم پیشرفتهست که مسئولیت مدیریت کارکرد موتور ماشین رو به عهده داره. این سیستم با استفاده از الگوریتمهای مختلف، پارامترهای موتور رو تنظیم میکنه. این تنظیمات بر اساس اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف ماشین دریافت میکنه، انجام میشه.<< سنسورهایی مثل سنسور اکسیژن، موقعیت دریچه گاز، میل سوپاپ، میل لنگ، سنسور فشار مطلق منیفولد (MAP)، سنسور ناک (Knock)، سنسور دمای آب، سنسور دمای هوا و سنسور دمای اگزوز>>. این سنسورها اطلاعات رو به ایسیو میدن و ایسیو هم با استفاده از این اطلاعات مواردی مثل << زمان پاشش انژکتور، زمان جرقهزنی شمعها، کنترل بوست توربو شارژر، زمانبندی میل سوپاپ، موقعیت دریچه گاز، کارکرد استپر موتور و کلی پارامتر دیگه>> رو به بهترین شکل تنظیم میکنه.
داینو یک دستگاه اندازهگیری قدرت و گشتاور موتور خودرو است که عملکرد واقعی خودرو را در شرایط مختلف شبیهسازی و ثبت میکند. با استفاده از داینو میتوان فهمید که موتور دقیقاً چه مقدار توان و گشتاور در چه دوری تولید میکند و تغییرات ناشی از ریمپ یا تیونینگ چقدر موثر بودهاند. داینو همچنین یک مجموعه کامل هست شامل سنسور AFR و بسیاری از سنسور های دیگه هست.